Gebiedsvisie maakt het verschil in nieuw moderniseringsplan De Kuip
Er wordt al meer dan drie jaar gewerkt aan de plannen voor een nieuw stadion voor Feyenoord aan de Maas, als onderdeel van het masterplan Feyenoord City door OMA. De financiering van het 444 miljoen euro kostend bouwwerk is echter nog niet rond en de bouw begint op zijn vroegst in 2025. Daar komt de coronacrisis en haar onvermijdelijke gevolgen voor de economie nog bovenop. Bij Feyenoord zelf leven inmiddels ook grote twijfels over de verhuizing naar een nieuw stadion, met name omdat deze niet de gewenste verhoging van het spelersbudget zou opleveren.
Consortium DMK heeft sinds de vorige zomer gewerkt aan een alternatief voor een nieuw stadion, mocht de verhuizing niet doorgaan. Volgens DMK is het plan voor 200 miljoen euro te realiseren en levert het de club op termijn 43 miljoen euro aan spelersbudget op (tegen nog geen 25 miljoen in het nieuwe stadion) – genoeg om de concurrentie in de Nederlandse voetbaltop aan te blijven kunnen. Ook zou de bouw snel kunnen aanvangen, zodat ‘De Moderne Kuip’ in 2025 klaar is.
In DMK zitten partijen die ook betrokken waren bij het initiatief Red De Kuip, dat zich jaren geleden al beijverde voor renovatie en uitbreiding van het bestaande stadion, waaronder architectenbureau Molenaar & Co en ondernemer Erwin Ekelaar. Daarnaast hebben onder meer EGM Architecten, ABT, Octatube en sportmarketingbureau Hypercube zich aangesloten bij het samenwerkingsverband. Groot verschil met alle andere plannen die tot nu toe voor een vernieuwde Kuip zijn gepresenteerd, is dat DMK samen met West 8 ook een gebiedsvisie voor de hele omgeving heeft opgesteld.
Derde ring
Volgens het DMK-plan wordt De Kuip met een derde ring uitgebreid tot 63.000 zitplaatsen, waarvan ongeveer tien procent een bestemming krijgt als business-seat. Het nieuwe deel sluit met de voor De Kuip kenmerkende ‘hangende tribunes’ aan op het bestaande karakter van het stadion. Het al net zo typerende dak, dat in de jaren negentig van de vorige eeuw is geplaatst, wordt opgetakeld naar een nieuwe plek boven de nieuwe ring en zal worden uitgebreid met een luifel. Op die manier zitten alle bezoekers overdekt, al is dat laatste misschien niet zo kenmerkend voor het ‘Kuipgevoel’.
Uitbreiding van het zakelijke programma is een belangrijke reden voor Feyenoord om diens stadion te vernieuwen, of uit te wijken naar nieuwbouw. Daarom voorziet DMK naast tachtig skyboxen, vijf ‘lounges’ en 6.250 business-seats in 6.500 vierkante meter zakelijke ruimte binnen een aanvullend programma van 70.000 m². Bij de uitbreiding van het stadion wordt volgens DMK maximaal gebruik gemaakt van de bestaande constructie, al betreft tachtig procent van het programma nieuwbouw.
Nieuwe wijk
De directe omgeving van het stadion, die door Adriaan Geuze wordt omschreven als een ‘chagrijnige context’, kan volgens de voorman van West 8 uitgroeien tot een nieuwe wijk. Er is ruimte voor meer dan tienduizend woningen, diverse commerciële en maatschappelijke functies, en voorzieningen als een nieuw treinstation tussen (en in plaats van) de stations Zuid en Stadion. En omdat er geen nieuw stadion aan de Maas komt, kan de geplande brug over de Maas ruimer en comfortabeler ‘landen’ en ontstaat er ruimte voor een tramverbinding over en vanaf deze brug. De tramlijn loopt door naar het nieuwe station en maakt daar een ‘lus’. Zo wordt het gebied beter ontsloten via het ov.
Verder wil DMK de openbare ruimte tot een prettig verblijfsgebied maken, met meer groen en bijpassende kleuren en materialen. Deze vernieuwde omgeving moet ertoe bijdragen dat een bezoek aan het stadion en een verblijf rond de wedstrijd in alle opzichten ‘een feestje’ wordt, om nogmaals Geuze aan te halen.
Wijziging van het bestemmingsplan
Op de dag dat DMK diens alternatief voor het nieuwe Feyenoord-stadion presenteerde, diende de club bij de gemeente Rotterdam een verzoek in om een wijziging van het bestemmingsplan voor De Kuip. In de toekomst moet hier woningbouw worden gepleegd, maar Feyenoord wil niet het risico lopen dat ze er niet meer kan voetballen als het nieuwe stadion toch niet door mocht gaan.