"Ooit werd de Kuip gebouwd buiten de stad, in de weilanden aan de Maas. In de loop van de jaren veranderde de omgeving van de Kuip sterk. Infrastructuur zoals het spooremplacement, de dijk, en heel veel asfalt domineren de directe omgeving. De ambiance van het Stadion werd steeds meer die van rommelige en gefragmenteerde bedrijvigheid.
Ondanks de sfeer van parkeerterreinen, hekken en beton na het plan van de Kop van Zuid en de realisatie van de Laan op Zuid is het magnetisch veld van de stad en dit deel van Zuid echter sterk veranderd. De opgetelde belofte van de plannen van Riek Bakker en de serieuze ambitie van een nieuwe stadsbrug, brengen het Stadiongebied in een stroomversnelling! Rotterdam-Zuid als groter gebied blijkt een Fenix, het stadsdeel is bezig aan een bijzondere sociaaleconomische herontwikkeling.
Het is duidelijk dat het mogelijk is in een relatief korte tijd de noodzakelijke modernisering en uitbreiding van de Kuip te realiseren.
Het Stadion zou niet alleen het voetbal en onze club nieuwe allure bieden, maar ook het landmark kunnen worden voor een nieuwe Rotterdamse wijk, vitaal en divers.
De Laan op Zuid (Stadionweg) is de ruggengraat voor deze nieuwe wijk. De nieuw stadsbrug, de Olympiawweg en de Breeweg/ Coen Moulijnweg zijn hier op aangehaakt. De Stadiondriehoek kan met een nieuw Station Zuid en een voetgangers viaduct direct worden verbonden met de wijk Hillesluis.
Het gebied rondom het Stadion blijkt een voorde hand liggend stedelijk weefsel voor een nieuwe stadswijk. Met het Stadion als verbindende schakel voor alle Rotterdammers moet deze nieuwe wijk niet een slaapstad worden maar een divers stadsdeel met wonen en werken, met educatie, voorzieningen en cultuur.
In een stratenpatroon zoals dat aan de Laan op Zuid eerder is gemaakt kunnen hier 10.000+ woningen worden gerealiseerd. Ook zou hier 300.000 m2 aan bedrijvigheid en het nieuwe werken kunnen worden gebouwd.
Dit nieuwe stadsdeel kan profiteren van een uitstekende aanhaking op het openbaar vervoer: Station Zuid op de locatie van het huidige Station Feyenoord, de tram over de Stadionweg, de Putselaan en de Nieuwe Stadsbrug kunnen er halteren.
De zeewaterkering in het centrum van het gebied zou een fietssnelweg kunnen worden naar het stadscentrum met een verbinding loodrecht over het spoor naar Hillesluis en over de Maas naar Kralingen. Net als de plannen voor Rijnhaven en Maashaven heeft dit gebied de ideale troef van hoogwaardig openbaar vervoer, de voorwaarde voor verdichting van de stad.
De auto ontsluiting van het gebied was altijd al uitmuntend, maar de ontwikkeling zou moeten worden gebaseerd op duurzaamheid en OV. Auto’s en parkeerplaatsen zouden niet langer het gebied moeten domineren maar verstandig moeten worden geïntegreerd.
De nieuwe Stadsbrug brengt Kralingen dichtbij. De Universiteit zou een datacampus in het vernieuwde stadion DMK kunnen vestigen. Studenten vestigen zich op de Zuidoever
Het voetbalstadion is ook de metafoor voor een gezonde stad met groen, en buitenruimte voor ontmoeting en ontspanning. Het stadion krijgt een nieuwe voorkant naar de Laan op Zuid/Stadionweg en naar de rivier. Met deze Stadion boulevard ontstaan een groene pleinruimte die de Kuip op zijn mooist laat stralen. Je ziet het vernieuwde stadion overhoeks over de lange en de kopse zijde.
Anders dan de chagrijnige context in de huidige situatie zal er een metamorfose plaats vinden naar een gezellige ambiance, zowel op voetbal momenten als op doordeweekse dagen. Op deze Stadionboulevard en rondom het Stadion ontstaat een groene ruimte die verbonden is met de dijk en de rivier. Het heerlijke voetbal middagje- of avond begint al hier. Supporters, individueel of met vrienden, gezinnen vinden hier een Rotterdams welkom met stalletjes, friet, worst, bier en sjaaltjes. Het voetbal van de toekomst is vriendelijk en schoon op straat. Niet langer afgetrapt en dreigend.
De voorgestelde Stadionboulevard verknoopt de Kuip letterlijk met de Laan op Zuid/Stadionweg en de rivier. De Moderne Kuip geeft het gebied een hart met allure. De kuip verbindt de Rotterdammers en staat symbool voor kracht, kameraadschap en mededogen.
Een belangrijk uitgangspunt voor DMK-benadering is het bouwen aan de toekomst met de sterke elementen die er zijn. Voor gebiedsontwikkeling in het algemeen geldt dat het maken van megaprojecten of het werken met infrastructurele- en financiële afhankelijkheden hachelijk zijn. Daarom hecht het DMK-team aan een pragmatische denklijn zonder financiële- of programmatische vastgoedescalatie. Aanpassingen aan treinrails, tramlijn of aan de primaire waterkering worden vermeden. Flexibiliteit, fasering en onafhankelijkheid van de deelprojecten maken een geloofwaardig perspectief.
De denkoefening levert een sterke en verrassende basis voor de toekomst. Het is geen geforceerd idee maar het slim wakker kussen van de locatie.”
Adriaan Geuze, West 8,
9 April 2020